dinsdag 22 januari 2013

Valencia: Een geducht concurrent voor Barcelona!

Hopla, wat las ik gisteren op hln.be ? (Een guilty pleasure, ik beken): Valencia: Hip en levendig.
Het zal wel zijn dat!

Twee jaar geleden combineerden we een korte vakantie Barcelona en Valencia.
Spanje is een fijne bestemming om een weekje van de zon te genieten, maar omdat we niet zo houden van een strandvakantie, zouden we een vleugje cultuur combineren met zon en lekker eten.

Valencia heeft mij toen echt verrast. Dé citytrip in Spanje leek mij nog steeds Barcelona te zijn. Of Madrid. Maar eigenlijk is Valencia een geducht concurrent.

Wat dan wel zo top is aan Valencia: De perfecte combinatie van activiteiten.
Het strand ligt vlakbij (perfect bereikbaar via de metro), je hebt uiteraard cultuur en geschiedenis in de oude binnenstad, lekker eten én een meer dan 10 kilometer lange groene long die tal van activiteiten aanbiedt.
Die long, oftewel een heel groot stadspark, is fantastisch om doorheen te fietsen.

Je passeert de "Ciudad de los Artes y las Ciencias": supermoderne kunst en wetenschap musea die vooral bij valavond impressionant verlicht zijn, voetbalpleinen, speelpleinen, tal van marktjes in de zomer, fonteinen en zelfs een zoo.

De fietspaden zijn perfect uitgestippeld in 2 richtingen en je kan dus uren fietsen, midden in het groen van een grote stad. Heerlijk!

Wij zijn nog een eindje verder gereden tot aan de kust en dat bleek een behoorlijk hachelijke onderneming. Niet alleen was het fietspad nog in volle constructie, maar ook de Formule 1 race die de week na ons bezoek gepland was, zorgde voor gevaarlijk fiets- en loopwerk, maar toch wel de moeite. Fietsen op een Formule 1 parcours, het heeft wel wat.

En als ik één nog redelijk onbekend, maar typisch kenmerk van Valencia zou mogen aanraden, dan is het wel: Agua de Valencia.
Ik ben geen grote alcohol drinker, maar deze streekdrank mogen ze mij gerust elke dag komen brengen!
Aperitieven op een oud en gezellig terras met een lekkere paella voor je neus en een glaasje Agua de Valencia, kom we zijn weg!

En omdat een goede cocktail gedeeld moet worden, ziehier, het recept voor Aigua de Valencia en een beetje zomer in jouw huis:
  • 2 dl vers geperst sinaasappelsap
  • fles cava
  • 0,5 dl wodka
  • 0,5 dl gin (Note: je kan de wodka en de gin ook vervangen door Cointreau)
  • suiker indien je dat wil
(ingrediënten best in volgorde van opsomming mengen en aan te passen naar smaak)

En als je zou beslissen om Valencia op jouw reislijstje te zetten, mag je mij altijd een fles meebrengen!

Tip:
Wij verbleven in Vincci Palace, topligging en een heel mooi, hotel. Wel best duur, maar hou hun website en booking.com in het oog want ze bieden geregeld erg grote kortingen aan!
Zo hebben wij een mooie deal gedaan. En een leuke extra: Nico was jarig de dag voor onze aankomst, dus we kregen zomaar een flesje cava ter attentie!

2 opmerkingen :

  1. Ik vind Valencia zelf leuker dan Barcelona.
    Je receptje van aqua de valencia komt dat van internet? Want in de bars ginder is het sinaasappelsap, cava en cointreau.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal! Ik pas het aan want de twee versies worden gebruikt, thanks!

      Verwijderen