zondag 4 maart 2012

Travel Geeky!

Handbagage op reis, dat is voor mij een eeuwig geworstel. Mijn tas is nooit groot genoeg, mijn fototoestel moet in een aparte zak en wat dan met mijn fancy handtasje dat ik eens terplekke toch wil gebruiken op restaurant bijvoorbeeld?
Wanneer ik voor mijn werk reis, ziet mijn handbagage er helemaal anders uit dan wanneer ik gewoon op vakantie ga.
Dat is waarschijnlijk bij iedereen wel het geval, maar ondanks het feit dat ik voor mijn werk veel “praktische” zaken nodig heb, reis ik toch veel geeky’er wanneer ik op vakantie ga!

Wat zit er in mijn vakantiehandbagage:
  • FototoestelIn den beginne nam ik alleen mijn Nikon D80 mee met een 2-tal lenzen. Maar toen ik een Lomotoestel kado kreeg, ging ook dat toestel mee. Nu ik de fantastisch Lumix GF3 bezit (die er überhaubt gekomen is als makkelijke oplossing voor mijn werkreizen) gaat dat toestelletje als extra mee. Qua fotografie ben ik dus behoorlijk voorzien! Er valt heel wat te zeggen over Compact vs DSLR op reis, dus daar wijd ik zeker nog eens een aparte post aan.



  • mp3/iPod: Voor lange vluchten of treinreizen kan het al eens fijn zijn om wat muziekjes op de iPod te zwieren, kwestie van niet gebonden te zijn aan het media center van je vliegtuig – als het dat al heeft natuurlijk. Het is ook dé uitgelezen moment om dat album dat je al lang eens volledig wou horen uit te luisteren zonder naar je favoriete nummers door te spoelen.
  • iPhone: Ik ben ongelooflijk blij met mijn iPhone op vakantie want op hotspots kan ik toch nog snel dingen checken, al is toch altijd een beetje afkicken. Ik probeer zo weinig mogelijk aan dataroaming te doen omdat die prijzen echt de pan uit kunnen swingen, maar het gevoel niet altijd “ff te kunnen checken” is toch steeds weer aanpassen. Verslaafd, zeg je?
  • Boek (of e-reader)Op vakantie hou ik wel van nostalgie met een boek op het terras of in bed vlak voor het slapen!
  • iPad: Eigenlijk is de iPad van Nico en dus een extra'tje dat niet in mijn handbagage terecht komt, maar wel het vermelden waard als waardig alternatief voor de laptop. Hij heeft al meermaals zijn nut bewezen wanneer we 's avonds de routes voor de volgende dag uitstippelen en even snel de highlights in de buurt willen opzoeken. 
  • LaptopNeem ik mijn macbook mee op vakantie of niet? Het is iedere keer weer een dilemma. Als ik hem niet bij heb, wou ik dat ik hem wel bij had en als ik hem bij heb, verwens ik het lastige extra gewicht. Maar eigenlijk neem ik hem toch het liefst mee. Op die manier kan ik ’s avonds de foto’s van die dag al bewerken of een blogje schrijven.
  • Universal power adapterAl die techstuff moeten natuurlijk van de juiste stroom voorzien worden (ook op luchthavens tijdens het wachten op een aansluiting bijvoorbeeld). We hebben op vakantie nog net geen verdeelblokje mee, maar misschien moet dat toch eens overwogen worden!

Als er één ding in de lijst zou missen, dan is dat een koptelefoon. Ik krijg op de duur ongelooflijk veel pijn van die iPod oortjes! Maar ik stel de aanschaf van een degelijke koptelefoon uit omdat ik het gevoel heb dat ik het eigenlijk toch niet voldoende gebruik (lees: mis).
Als ik het in principe alleen maar op een vliegtuig mis, ligt de prioriteit volgens mij niet hoegenaamd hoog en een mens kan niet alles willen, toch?

Wat zou jij niet kunnen missen in je handbagage?
Copyright foto's Nico Surings

3 opmerkingen :

  1. Heb je geen tips om foto's te bewaren op reis? Op een makkelijke manier, zonder het gebruik van een laptop.
    Ik maak in juli een rondreis door Afrika, maar op een avontuurlijke manier: tent, slaapzak, weinig bagage. Ik ben een maand onderweg, dus ik zal wel wat foto's nemen. Ik heb geen Ipad of dergelijke dus voorlopig denk ik aan massa's geheugenkaarten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonder computer is het natuurlijk moeilijk want dan kan je ook niet backuppen op een schijf natuurlijk.
      Gelukkig bestaat er 1 mogelijkheid, al zal het je wel wat kosten. Kijk eens op deze website: http://www.nextodi.com/ daar kan je photostorage schijfjes vinden waar je gewoon je SD (?) kaartje inschuift en dan maakt die een kopie op die schijf.
      Het is wel even rondkijken wat voor type kaart je gebruikt en afhankelijk daarvan een keuze te maken. Als het echt alleen om foto's gaat, lijkt dit me het beste: http://www.nextodi.com/product/en_nd2730.html

      Veel plezier met je reis en hopelijk vind je een goeie oplossing voor je foto storage!

      Verwijderen
    2. Site werkt niet, maar het klinkt alvast heel handig. Anders worden dat massaal veel geheugenkaarten. Merci alvast voor de tip!

      Ja, ik kijk er enorm naar uit. Op ons programma staan: Namibië, Zuid-Afrika, Botswana, Zimbabwe en Zambia.

      Verwijderen