donderdag 29 maart 2012

5 Redenen om nu te reizen!

“Gho, jullie reizen zo veel”, krijg ik wel eens te horen van mensen in mijn omgeving.
Een leven zonder kinderen helpt ons daar voorlopig natuurlijk wel bij want we moeten alleen een oplossing voor onze kat zien te vinden en dat lukt meestal wel.
Nico werkt behoorlijk veel en hard en daardoor hebben we geleerd dat wij echt iets nodig hebben om naar uit te kijken. Een periode die het ritme doorbreekt en tijd maakt voor “ons”.
Dus wij proberen wel wat van de wereld te zien ja. Of dat nu net over de grens in Rotterdam is of zoals binnenkort richting Canada gaat, dat maakt eigenlijk niet uit.

En waarom zou jij niet hetzelfde doen? Het is makkelijk om excuses te vinden om je droomreis nog even uit te stellen, maar ik geef je een paar redenen waarom je het nú moet doen!


1.    De mogelijkheden zijn oneindig
Of je nu dichtbij of veraf wil reizen, luxueus of met de rugzak, de natuur intrekt of cultuur opzoekt, alles kan overal.

2.    Het is nu of nooit
Je kan wel zeggen dat je “ooit” naar je droombestemming reist, maar misschien dat er “dan” plots een probleem is op je werk, of iets in je familie, of, of, of… Dit is één van de moeilijkste redenen helaas. Ik heb zelf ook al vaak gezegd dat ik “ooit” nog eens terug ga naar Australië. Maar technisch gezien telt dat niet helemaal omdat ik er “ooit” al wel eens geweest ben. Ik wou ook graag “ooit” naar Las Vegas, en kijk in mei vertrekken we!

3.    Het prijskaartje zal altijd een probleem zijn
“Maar dat kost zoveel”, is een veelgebruikt argument om toch maar niet aan het boeken te slaan. Maar dat kostenplaatje gaat er volgend jaar plots niet beter uitzien. Integendeel, vluchttaxen alleen al zullen blijven stijgen. De beste manier om het kostenargument te overwinnen is om elke maand een deel van je spaargeld aan je reis toe te wijzen. Je hoeft daarom niet fysiek een nieuwe rekening te openen, het kan perfect in een Excel sheet of zelfs in een notitieboekje. Want zelfs maar 100€ elke maand opzij zetten, geeft je een mooi reisbudget na een jaar!

4.    Onderneem vanuit je enthousiasme
Soms kan je plots geënthousiasmeerd worden voor een bepaalde bestemming door een artikel dat je gelezen hebt of een film die je zag. Grijp dat enthousiasme en gebruik het om meteen dingen uit te zoeken. Het is onvermijdelijk dat je in de aanloop naar een reis plots even genoeg hebt van al dat opzoekwerk, dus gebruik die energie wanneer het zich aandient!

5.    Het leven is te kort
Een dijk van een cliché, maar als jij mag zeggen dat je “ooit” wel eens je droomreis gaat maken, dan mag ik wapperen met clichés. Ik heb zelf ondervonden dat er plots ingrijpende dingen kunnen gebeuren in je leven waardoor je je eigen dromen even opzij moet zetten. Je wil niet op je tachtigste in een rusthuis zitten nadenken over alle kansen die je gemist hebt. Neen, je wil op je tachtigste je kleinkinderen verwonderen met goed aangedikte reisanekdotes en ze enthousiasmeren om er ooit zelf naartoe te gaan zodat ze jou een kaartje kunnen sturen.

Dus, maak een lijstje van waar je echt graag naartoe wil gaan en noteer hoe lang je al van deze bestemming droomt. Kies die reis waar je al het langst over nadenkt en leg je vakantie vast op je werk, zelfs al is het al voor volgend jaar. Maar doe het gewoon.
En laat mij weten wat het geworden is!

4 opmerkingen :

  1. Als we dan toch ineens landen moeten opnoemen.

    Vorig jaar IJsland bezocht (zie reisverhaal/reisgids op mijn blog) en daar is het nu echt het moment van "nu is nooit". Door de valuta-instorting zitten ze nu op een Europees prijsniveau, waar het voor 2008 2 tot 3 maal duurder was.

    Dus boeken die tickets richting IJsland!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ijsland staat inderdaad ook al een tijdje op mijn to do lijstje. Ik vrees echter dat het voor volgend jaar pas op het programma kan komen te staan want 3 weken USA & Canada, dat vreet aan je vakantiedagen!

      Verwijderen
  2. Naar Nieuw-Zeeland midden november, de verlofweken zijn al aangevraagd, enkel nog boeken. In dec latek je dan wel weten hoe 't gegaan is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alright! Nieuw-Zeeland! Klinkt in ieder geval fantastisch. Hoe lang ga je?

      Verwijderen