maandag 25 november 2013

Reizen is altijd een ervaring

De laatste jaren voel ik een duidelijke tendens in de redenen waarom mensen reizen.
Toen ik nog studeerde, had ik een eindeloos respect voor de studenten die op Erasmus gingen. Reizen onder het mom van studeren, laten we eerlijk zijn vrienden, daar kwam het uiteindelijk op neer.
Achteraf gezien heb ik spijt dat ik zelf die stap nooit gezet heb. Op een paar uitzonderingen na, waren al mijn vrienden die het wel gedaan hebben laaiend enthousiast. "De tijd van ons leven", ik hoor het nog steeds wanneer er herinneringen worden opgehaald.

Na de studies werd er gereisd omdat het kon. Omdat de wereld zo groot was en moest ontdekt worden alvorens we vastgeketend werden aan een muffe bureaustoel.
Er waren die vrienden die zomaar een jaar naar het buitenland vertrokken zonder enig idee waar ze terecht zouden komen. "Le vent nous portera", ze hadden gelijk begot. Al kwamen ze meestal wel terug met een lege portemonnee, maar met een rugzak vol onvergetelijke momenten.

En nu, nu de meesten van ons terug willen losbreken uit het vastgeketend zitten aan die muffe bureaustoel en reizen naar de Costa's en Amerika achter de rug zijn, zijn er steeds meer vrienden die iets nuttigs gaan doen op reis.
'Ervaringsreizen' heet dat dan zo mooi.
Niet zomaar rondreizen en je geld opdoen, maar eerder het tegendeel. Rondreizen en iets teruggeven waardoor je reis pakweg break even wordt, of in het geval van vrijwilligerswerk een beetje moreel wordt afgekocht. In a good way uiteraard.

Om op die trend in te spelen, bracht Jobstop een nieuw magazine uit waarin ervaringsreizen centraal staan. Maar ook wie op zoek is naar taalcursussen of vrijwilligers- en natuurprojecten, vindt zijn gading in deze gratis brochure van Jobstop.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten