maandag 28 oktober 2013

Alternatieve activiteiten in de sneeuw wegens ski angst

Stilletjes aan zakt de zon weer wat lager, de dagen worden korter en het begint helaas ook weer kouder te worden. 
De zonvakanties zijn achter de rug en er valt ten huize Wonderweg al eens een skivakantie boekje in de bus. Dat gaat meestal gepaard met overdreven enthousiasme van mijn lief en een lichtelijk negeren van mezelf. Ik ben namelijk absoluut geen skiër, maar Nico - wel al sinds jongs af aan een fervent skiër - probeert me al een paar jaren te overhalen om toch eens samen op de latten te staan. 

Mijn laatste – en enige snowboard/ski avontuur – eindigde met een lichte hersenschudding op de kinderpiste, je kan dus begrijpen dat ik behoorlijk wat angsten, schaamte en frustratie te overwinnen heb. 
Omdat een vakantie in de sneeuw voor mij dus wat meer mag zijn dan skiën alleen, ben ik op zoek gegaan naar drie leuke combinatie activiteiten. Gewoon, omdat ik ondanks mijn ski angst wel van het witte landschap hou en omdat weinig de sneeuwvlokken die in het licht van een lantaarnpaal de grond raken, kan evenaren. 
En ook wel een beetje om op die manier een uitvlucht te hebben om niet elke dag op ski’s te moeten staan, dat vooral. 

1: husky avontuur 
Tijdens mijn kinderjaren hadden we thuis een hond die door het dolle heen was wanneer hij in de sneeuw mocht spelen. Zelfs zoveel jaren later herinner ik me nog perfect die winter toen mijn papa de slee aan de leiband van onze hond bond en hij mij een heel eind mee vooruit trok. 
Tot ik mijn sneeuwlaarsje kwijt geraakte en van de slee viel, maar toch, topmoment! 

Nu, zoveel jaren later, wil ik wel eens op echt hondenslee avontuur. Op mijn verlanglijstje staat al langer een sneeuwvakantie in Lapland waar je leert hoe je een tocht maakt met husky's. Je mag de honden zelf voor de slee spannen, leert de commando’s en dan rijden maar, op naar de Kerstman! Een mens mag al eens dromen, toch? 

2: winter rally met sportauto 
Omdat Nico ook al eens een activiteitje mag doen terwijl ik op mijn fictieve latten verder sukkel (of naar alle waarschijnlijkheid vooral ernaast lig te spartelen), zouden we ook naar Zweden kunnen gaan waar in februari het Rally Sweden evenement plaatsvindt waar je met een prachtige sportwagen over de sneeuw kan scheuren. Meer dan honderden deelnemers leggen er James Bond-gewijs ieder jaar een route af over sneeuw en ijs. 
Wel nog eens goed nadenken over de outfit dan, want met minima tot -10 °C kan het daar al eens koud worden. 

3: stunten met een snowboard 
Iedereen die al eens op de ski’s heeft gestaan, vertelt me steeds opnieuw hoe fantastisch het voelt om van een berg af te skiën. En wie het beu is om hard de berg af te glijden, een schans te nemen of langs vlaggetjes te skiën, kan ook wel eens wat nieuws proberen. Leren snowboarden bijvoorbeeld.
Vergeet misschien wel niet je helm, knie- en elleboogbeschermers, dat scheelt een hoop blauwe plekken en mogelijk zelfs een lichte hersenschudding. 

Mijn voorkeur gaat toch nog steeds naar de husky’s, jullie?

4 opmerkingen :

  1. Winters Lapland kan ik aanraden, 2jaar geleden een 10-daagse gedaan met 't Zuiderhuis/Laplandreizen.be en enorme ervaring geweest. Luxe chalet als uitvalsbasis (vloerverwarming, jacuzzi,...) en meerdaagse-trektochten met honden waar je zelf voor moet zorgen, sneeuwscooter rally's, etc... Maar wel geschikt voor iedereen, je moet geen halve Dixie Dansercoer te zijn :)

    Probeer niet te vallen voor de commerciële Lapland reizen waar je eens in een slee mag zitten of achterop een sneeuwscooter, daar krijg je niet de juiste ervaring.

    Ook xplorethenorth.be (Brent D'Hooghe, ex-Zuiderhuis) is de moeite!
    Ga voor de "Pinetree Lodge" reis, enorme enorme aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor de tips! Als er nog een vakantietje kan gepland worden, zoek ik het sowieso uit!

      Verwijderen
  2. Ik heb 2 husky's gehad, prachtige honden. Die tocht zou ik ook wel eens willen doen. Geef maar een seintje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt he, ze spreken toch echt tot de verbeelding die husky's en zeker in hun natuurlijke omgeving. Als we een sponsor vinden voor de tocht, geef ik je een seintje ;-)

      Verwijderen