woensdag 1 mei 2013

Op zoek naar de beste reisgids

Dit weekend stond ik naar onze boekenkast te staren en ik kon glimlachend vaststellen dat onze reisbibliotheek een steeds groter aandeel in die boekenkast opeist. Met de gevolgen van dien want de andere boeken worden mondjesmaat naar dozen op zolder verscheept wegens plaatsgebrek, maar goed, ik wijd uit.


Maar wat is nu juist een goeie reisgids en hebben we dat nog nodig nu je digitaal een hele (lichte) gids onmiddellijk binnen handbereik hebt?

Wat dat laatste betreft, ben ik nog steeds een old skool voorstander van fysieke boeken. De batterij valt nooit uit, je hebt geen last van zon op het scherm en je kan gaan personaliseren zoveel je wil (post-it's bij dingen die ik echt wil zien of moet teruglezen als ik op een bepaalde plek ben).
En ja, het is effectief zo dat een reisgids of 2 veel plaats en gewicht inneemt en dat het boek in principe gedateerd is vanaf de 2e druk. Op dat vlak is een digitale update natuurlijk veel eenvoudiger. Maar voor mij draait reizen ook om de romantiek van het plannen van een route op een terrasje in de zon zonder je zorgen te moeten maken of je batterij het nog wel de hele dag volhoudt.

Als ik de reisgidsen in onze boekenkast even oplijst, hebben we zo'n 18 verschillende soorten.
De door ons meest gekochte gidsen zijn:

  1. Capitool: 14 stuks
  2. Lonely Planet: 7 stuks (+ nog 3 uitgeleend aan vrienden)
  3. Wat & Hoe: 5 stuks
  4. ANWB: 5 stuks
  5. 100%: 4 stuks
Voor een deel is dit lijstje gebaseerd op toeval. En hoofdzakelijk welke gids je het gemakkelijkst in de boekenwinkel vindt. Ik weet dat we destijds bv. serieus lang hebben moeten zoeken naar een reisgids die alleen Jordanië behandelde en we dus al lang blij waren met de Merian Live! die we vonden.


Maar, dat geeft ons nog steeds geen antwoord op de vraag: Wat is de beste reisgids?
Naar mijn gevoel is er geen juist antwoord op deze vraag omdat de invulling ervan heel erg persoonlijk is.
Sommige mensen zoeken historische of culturele achtergrond, andere zoeken vooral praktische reisinformatie en nog andere willen alles bij elkaar, maar dan liever niet in een dikke versie als dat even kan.
Je hebt gidsen die zich specifiek richten op autovakanties, backpackers, citytrips,... de keuze is eindeloos.

De eerste belangrijke stap is om de keuze van het soort gids af te "wegen" (bijna letterlijk) aan wat voor soort reis je onderneemt en welk soort informatie je juist zoekt.

Capitool
Het grote voordeel aan de Capitool gidsen (al doet Lonely Planet dat ondertussen ook) is dat zij verschillende series op de markt hebben gebracht: Reisgidsen (algemeen), Compact (handiger formaat dan de standaard Reisgids), Familiegids, Mini (handig voor citytrips), Natuurgids en de Discovery (autoroutes).
Ze zijn visueel zeer aantrekkelijk, gaan dieper in op de geschiedenis van een locatie en/of bezienswaardigheden en hebben handige kaarten per stadsdeel.
Naar mijn gevoel blijf ik het langst geboeid door een Capitool. Er is altijd een mooi evenwicht tussen foto's, tekeningen, geschiedenis, leuke tips en kaarten.

Lonely Planet
De meeste backpackers, maar ook mensen die houden van een avontuurlijkere manier van reizen, zullen zweren bij de Lonely Planet.
De gidsen bestaan vooral uit tekst en geven je alle info die je maar nodig kan hebben. Geschiedenis, vervoer & hotels, must sees en tips, they've got them all en nog aangepast aan verschillende budgetten ook.
Maar, ze vragen om echt gelezen te worden. Wie gewoon wat basis info en prefab routes zoekt, is hier niet helemaal aan het juiste adres. Bovendien krijgen ze vaak de kritiek om tourist traps te creëren. 
Groot voordeel is in mijn ogen dan weer dat hun digitaal platform geld waard is in de voorbereiding van je reis.

Wat & Hoe
Het grote voordeel van de Wat & Hoe gidsen is hun ringband die niet alleen het kaartlezen, maar ook het bladeren doorheen de gids heel makkelijk maakt zonder dat het boek weer dichtklapt en je niet meer weet op welke bladzijde je nu ook alweer aan het lezen was.
Bovendien hebben ze een handig formaat en zijn ze nooit te dik of te zwaar. Verwacht wel geen ongekende parels, maar eerder een dag op dag schema met al de highlights.

ANWB
Zeer handig om de reisroutes voor een autovakantie samen te stellen, maar er is ook een ANWB Extra lijn, die volwaardige citytrip gidsen aanbiedt. De kaartjes in die laatste zijn wel even wennen, want je krijgt een klein kaartje per buurt met highlights, het is dus moeilijk om een algemeen overzicht te krijgen. De focus ligt hier vooral op het ontdekken van de hoogtepunten met veel informatie hierover (inkom, openingsuren, openbaar vervoer), maar algemene informatie zoals hotels, restaurants ed. wordt minder uitgebreid behandeld.

100%
De perfecte gids voor een citytrip. Wanneer je maar een paar dagen hebt om een stad te verkennen, wil je het maximum eruit kunnen halen en dat is wat 100% je geeft.
Prefab wandelingen met highlights langsheen de route, ideaal om zoveel mogelijk dingen te bundelen en toch niet het risico te lopen onderweg verloren te lopen.
Bovendien barst deze reisgids van de foto's om je meteen warm te maken voor een bepaalde plek, of dat nu een museum, koffiebar of monument is.
Ze beloven je om een stad te ontdekken zoals de locals langsheen plekken waar anderen niet meteen komen, niet 100% correct, maar wel gedeeltelijk zo.


Uiteindelijk is het allerbelangrijkste in het kopen van een reisgids, dat je de laatste versie koopt. Je bent niets met een gids uit 2009 want hippe wijken verschuiven en er ontstaan steeds nieuwe places to be.
Wanneer je het gevoel hebt dat je niet alle informatie kan vinden in 1 gids, koop dan gerust 2 gidsen van eenzelfde plek. Als je met 2 reist, kan je niet alleen allebei rustig lezen, je haalt er altijd wel iets extra uit.
Kies vooral het soort reisgids dat jou het best ligt voor het type reis dat je maakt. Het is misschien minder hip om te zeggen dat ik liever met een Capitool reis, dan met een Lonely Planet, maar ach, wedden dat mijn reis achteraf gezien even fijn was?

Welk soort reiziger ben jij en met welke gids reis jij het liefst?

15 opmerkingen :

  1. Ik ga meestal voor auto-reis vakanties... met kamperen, dus gewoonlijk vertrek ik met een campinggids (anwb of michelin) en in 't stadje of omgeving waar ik meer van wil weten stap ik het touristische centrum binnen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus je plant je route op voorhand, maar verder zoek je het terplekke een beetje uit? Ook een leuke manier! Ik ben meestal op voorhand graag voorbereid, maar als je gaat kamperen, mag het allemaal wel wat op de wilde bots natuurlijk!

      Verwijderen
  2. Ik ben een fan van de Capitool reisgidsen in combinatie met Tripadvisor. Ik vind het belangrijk dat een reisgids ook visueel aantrekkelijk is en ik ben een fan van de tekeningen in de Capitool reisgidsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep, ik hou ook van hun tekeningen en hoe je het ook draait of keert, als je een foto ziet, ben je sneller geneigd om ernaartoe te gaan dan bij een droog stukje tekst. Ik heb hetzelfde met kookboeken zonder foto's.
      Het digitaal voorbereidingsplatform en Tripadvisor, dat is nog eens een heel andere post :-)

      Verwijderen
  3. Mooi overzicht van de verschillende mogelijkheden.

    Ikzelf gebruik voornamelijk de Lonely Planet. Ik vind deze heel handig indien je wel een reisroute voorbereidt maar nog geen hotels en dergelijke vastlegt. Het is een meer praktische gids voor wie de mogelijkheden tijdens de reis nog open laat.

    De Capitool doet dit naar mijn gevoel minder en is meer locatie informatief ingesteld. Zoals je zelf al aanhaalt vind je hier meer historische info, tekeningen die je meer details geven over bezienswaardigheden en dergelijke. Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze steeds minder gebruik omdat de informatie uit de Lonely Planet + info ter plaatse vaak meer dan voldoende is. Ik probeer ook niet te veel boeken rond te sleuren.

    De 100% gidsen gebruik ik enkel voor citytrips.

    Eentje die ik ook nog kan aanraden voor citytrips zijn de trotter 48u mini pockets. Klein en handig om mee te nemen en boordevol info.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En hoe zit het met de gidsen van Rough Guides? :) Wij plannen een reis naar New York City om vervolgens door te reizen naar Boston en via het binnenland (de White Mountains e.d.) terug te keren naar NYC.
    Voor de rondrit op zich hebben we de reisgids 'New England's Best Trips' van Lonely Planet gekocht. De 100% stedengids van NYC hebben we ook al.
    Maar voor NYC en Boston overwegen we eveneens de stadsgidsen van 'Rough Guides' aan te schaffen om ter plekke mee te nemen.
    Heb je tips voor NYC en de verdere rondrit? En heb je al ervaring met de reisgidsen van 'Rough Guides'? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rough Guides zijn zeker ook goeie reisgidsen, vooral als je op zoek bent naar achtergrond, iets minder als je praktische zaken wil weten al zijn de stadsgidsen die je noemt daar wel iets meer op toegespitst. Wat ik altijd doe is in de boekenwinkel de gidsen goed doorbladeren en vergelijken. Op die manier kan je toch snel een overzicht krijgen op wat je juist zoekt of belangrijk vindt onderweg.
      Ik heb zelf weinig ervaring met Rough Guides, vandaar dat ik ze niet in het lijstje heb opgenomen omdat ik er te weinig eigen ervaring over kan geven. Maar wat wij tijdens onze USA rondtrip bv. ook gedaan hebben, is delen van de USA Lonely Planet (een heel dik boek!) aangekocht op ipad. Dat bleek achteraf heel handig en bespaarde ons een hoop gewicht in bagage!
      Lijkt een boeiende trip die jullie gaan maken!
      Ik heb zelf alleen nog maar NYC gedaan in het noordoosten van de USA, maar Amerika is zo'n groot land dat ongelooflijk veel afwisseling biedt, dat het niet fout kan lopen. Hou er wel rekening mee dat je niet teveel afstanden moet overbruggen zodat je ook nog genoeg tijd hebt om te genieten en tijd te nemen om plaatsen te ontdekken.
      Veel plezier en laat zeker weten hoe het was!

      Verwijderen
    2. De rondreis vindt pas in september plaats, maar achteraf zal ik zeker laten weten hoe het was.
      Alvast bedankt voor de tips! Het is de eerste keer dat we zo een rondrit plannen dus dan zijn tips van iemand die hier al meer ervaring mee heeft, mooi meegenomen. Bedankt om ons al een stapje verder te helpen. :)

      Verwijderen
  5. Ik ben ontzettende fan van rough guides. Deze gidsen zijn te vergelijken met de lonely planet (veel tekst, weinig plaatjes, handige tips over bussen/treinen etc.). Het is vaak afhankelijk van gebied of de lp of rough guide beter is. Echter, omdat LP populairder is, worden de tips al snel erg toeristisch die hier in staan. De rough guide blijft dus iets langer "off the beaten track΅ (een groot voordeel). Ook vind ik de rough guide vaak net iets grappiger geschreven (maar dat hangt echt van de schrijver af). Als ik in een winkel sta bedenk ik, wat ik wil weten van een bepaald onderwerp (bijv. hoe kom ik bij het vrijheidsbeeld) en zoek dan per gids op hoe dat vermeldt staat. Welke mij dan het meest aanstaat, die koop ik.
    Capitool is mooi als je niet hoeft uit te zoeken over reistijden, bussen, hotels etc. MAar gewoon informatie wilt van de dingen die je wilt bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. http://www.paypro.nl/producten/Gitaarlesnl___de_leukste_snelste_en_meest_complete_online_gitaar_cursus_voor_beginners/13990/59089
    Deze gids heb ik gebruikt bij mijn reis naar azie, was echt super. Hij is ook gedetailleerd genoeg als je maar naar een aziatisch land gaat i.p.v. op doorreis.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. http://www.paypro.nl/producten/Backpackgids_Azie/20642/59089
    vekeerde link sorry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi, wij schrijven onze eigen reisgidsen :-), en ze zijn gratis te downloaden vai onze site, ... check it en laat je feedback weten,

    grtz
    Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geprobeerd Berlijn te downloaden, maar alle links die naar een download moeten leiden zijn morsdood!! Daar hebben we dus ook zeeen mallemoer aan! Gelukkifg heb ik nog een paar lekkere boeken over Berlijn in de kast staan!

      Verwijderen
  9. Hiebrij de juiste link, www.citygidsen.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gratis Stadsgids reisgidsen downloaden met reiskaarten samenstellen en downloaden via Citygidsen.nl. Nederlandstalige PDF reisgidsen,handige stadswandelingenReisgids Downloaden

    BeantwoordenVerwijderen