maandag 2 april 2012

De weg naar Kroatië - deel 1


Lonely Planet lanceerde alweer een nieuw lijstje na die andere boeiende Top 10 bestemmingen van 2012.
In “The road less travelled: 5 great alternative travel spots”, behandelen ze kort 5 bestemmingen die meer dan de moeite waard zijn, maar die in de schaduw van die andere leuke highlight liggen.

Lonely Planet plaatst Split vs Dubrovnik op hun website en ondanks het feit dat ik beide steden nog niet heb bezocht, kan ik me wel voorstellen dat dit meer dan de moeite zal zijn.

Kroatië is een land dat ik nog wel eens wat beter zou willen leren kennen. Maar wat je ook niet mag vergeten, is de weg er naartoe.

Je kan uiteraard zonder problemen richting Dubrovnik vliegen, maar overweeg zeker eens een autovakantie naar het noorden van Kroatië. Je hebt namelijk een prachtige rit voor de boeg.

In 2009 beslisten Nico en ik om een rustig vakantietje te doen. Niets zotte verre reis, maar ook geen luie zonvakantie. We wilden graag iets rustig, met een streepje zon, wat mooie natuur en cultuur, maar ook wel iets nieuw.
We kozen voor een appartementje in Pula, Kroatië, maar met een aanlooproute.

Onze eerste tussenstop werd München. Een stad die ik eigenlijk niet goed kende, Jean-Marie Pfaff invloed niet meegerekend. München bleek meer dan een voetbalstad en nog aangenaam om winkelen ook! 

Toch deden we niet alleen van shoppen. Wie de moeite wil nemen om naar München te rijden, moet zeker een bezoekje brengen aan Dachau
Het lijkt misschien geen plek om je vakantie door te brengen en dat is het ook niet echt. Maar na een halve dag door dit concentratiekamp gelopen te hebben, kon ik niet anders dan stilstaan bij de geschiedenis, het leven overpeinzen en dankbaar zijn. En dàt is wel in zeker zin een mooie toevoeging.

Na al die zwaarwichtigheid staat je iets erg moois te wachten.Volgende steden op de route zijn namelijk opeenvolgend Bled en Ljubljana.

En jongens toch, Bled is wondermooi! Het is een prachtig sprookje dat verscholen ligt in het onterecht vaak vergeten Slovenië.
Het is een hemelsblauw meer met een sprookjeskasteel er middenin. Heerlijk wandelen, fietsen en terrasjes doen, vakantiegevoel verzekert.
En er is zelfs een rodelbaan, good times ahead!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten